معرفی کتاب عادت‌های خرد

نام کتاب: عادت‌های خرد؛ تغییرات کوچکی که تغییرات بزرگ می‌آفرینند

موضوع: عادت، ترک عادت، تحول

نویسنده: بی‌جی فاگ

مترجم: مهسا صمدی و مهدیه مدنی

ناشر: میلیکان

تعداد صفحات: 400

قیمت: 59000 تومان

وقتی ما یک عادت را شروع می کنیم بیشتر اوقات با شکست مواجه می‌شویم. ورزش روزانه، مطالعه، رژیم غذای و … از جمله عادت‌هایی هستند که افراد زیادی برای انجام دادن روزانه آن‌ها تلاش می‌کنند. ولی چیزی که مشخص است، بیشتر افراد با شکست مواجه می‌شوند و خود را برای نداشتن اراده قوی سرزنش می‌کنند. این شکست‌ها باعث می‌شود که حتی عادت‌های ساده هم برای ما سخت باشد و از انجام آن امتناع کنیم. یکی از مزایای این کتاب این است که در باره عدم تداوم عادت‌ها صحبت و ریشه‌یابی می‌کند. هنگامی که ما دلیل این موضوع را متوجه شویم دیگر انگشت اتهام را به سوی خود نمی‌گیرم. این باعث می‌شود اعتماد به نفس و عزت نفس خود را حفظ کنیم و برای ایجاد یا ترک یک عادت از روش‌های مناسب استفاده کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.

برای ایجاد هر عادت سه عامل تاثیر گذار است. اگر بتوانیم این سه عامل که: توانایی، انگیزه و محرک است را برای عادت مورد نظر شناسایی کنیم، به راحتی قادر خواهیم بود به نتیجه دلخواه خود برسیم. برای درک بهتر مدل رفتاری فاگ را بطور خلاصه توضیح می‌دهم.

مدل رفتاری فاگ بر این اصل استوار است که برای انجام هر کاری دو مقوله وجود دارد. مورد اول توانایی ما برای انجام آن کار، و مورد دوم میزان انگیزه‌ای است که ما برای انجام آن کار داریم. این دو با همدیگر مختصاتی را در نمودار تشکیل می‌­دهند. در مرحله بعد نیاز به یک محرک است تا این عمل فعال شود. اگر هنگامی که این محرک به وجود می‌­آید این دو مقوله بتوانند بالای خط عمل قرار بگیرند، ما به آن محرک پاسخ مثبت می‌­دهیم و آن کار را انجام می‌­دهیم. ولی اگر این دو مقوله نتوانند ار خط عمل عبور کنند، ما در پاسخ به محرک هیچ کاری انجام نمی­‌دهیم و هیچ اتفاق و عملی هم رخ نمی­‌دهد. برای درک بهتر نمودار را مشاهده کنید.

برای مثال شما دوست دارید وزن خود را کاهش دهید و رژیم غذایی بگیرید. در این مورد معمولاً انگیزه زیاد است ولی جلوگیری از غذا خوردن بسیار سخت است. پس جای این عادت در مختصات زیر قرار دارد.

این نشان می­‌دهد درصورتی که محرکی برای رژیم غذایی فعال شود مثلا اندازه‌گیری وزن و یادآوری چاقی خود و رسیدن به وزن ایده‌آل، ولی چون مقاومت در خوردن وجود ندارد، سریع این پروژه با شکست مواجه می‌شود.

پس برای بدست آوردن و ایجاد یک عادت لازم است که هم توانایی وجود داشته باشد و هم انگیزه لازم برای انجام آن. اگر مجموع این دو از خط عمل بالاتر قرار بگیرد، ما می‌توانیم با یک محرک ساده آن عادت بوجود بیاوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *